TERMINY I NAZEWNICTWO W ZEGARMISTRZOSTWIE CZĘŚĆ 1



W świecie zegarmistrzostwa występuje wiele pojęć, które mogą wydawać się bardzo skomplikowane. 

Idąc do sklepu bądź szukając zegarka przez Internet, na pewno nie raz zastanawialiście się nad znaczeniem terminów lub zwrotów, które są używane w zegarmistrzostwie i co one dokładnie oznaczają. Jeżeli chcielibyście dowiedzieć się więcej, poznać te sformułowania, zapraszamy do zapoznania się z naszą ściągę. W ten sposób przygotowując się do zakupu zegarka będziesz czuł się pewniej rozumiejąc sprzedawców.  

1) Budowa zegarka i jego zewnętrznej części 

* Koperta- jest to podstawowy element budowy każdego czasomierza naręcznego. Jest to obudowa, w której został umieszczony mechanizm. Rolą koperty jest zapewnienie ochrony przed wszelkimi uszkodzeniami. Koperty mogą różnic się wielkością, kształtem, budową oraz materiałem, który został użyty do jej wykonania. 



* Koronka- element koperty zwany inaczej „ główką naciągową” jest jednym z najmniejszych elementów pośród widocznych części zegarka. Koronka służy do ustawianie godziny i daty oraz nakręcania zegarków w przypadku mechanizmów mechanicznych. W modelach o podwyższonej wodoszczelności stosuje się także zakręcaną koronkę. 

* Bezel (Luneta)- obrotowy pierścień osadzony w kopercie zegarka wokół jego szkiełka. Na pierścieniu tym mamy zazwyczaj oznaczenia minut, które można wykorzystać do orientacyjnego pomiaru czasu, który zarezerwowaliśmy sobie do przebywania pod wodą.

* Tarcza zegarka- cyferblat zegarka. Na niej umieszczone są wskazówki, oznaczenie godzin oraz inne wskaźniki np. datownik czy subtarcze. 



* Subtarcza- dodatkowy licznik na tarczy zegarka np. ukazujący dzień tygodnia czy występujący w przypadku zegarków z chronografem.

* Szkło- wierzchnia, przezroczysta osłona tarczy, która chroni przez szkodliwym działaniem czynników zewnętrznych np. wilgoć czy zabrudzenia. Najczęściej stosuje się 3 typy szkiełek :
1) Szkło hesalitowe- plastikowe miękkie szkło, mało odporne na zadrapania czy zbicia
2) Szkło mineralne- szkło posiadające 5 stopień twardości w skali Mohs’a. Odporne na zbicia lecz podatne na zarysowania
3) Szkło minerlane utwardzane- ma 7 punktów w skali Mohs’a, jest mniej podatne na pęknięcia niż szkło mineralne
4) Szkło szafirowe- najtwardsze szkło stosowane w zegarmistrzostwie, w skali Mosh’a posiada 9 stopień, 10 ma tylko diament. Szkiełko jest doskonale odporne na zarysowania. 
Na szkiełku szafirowym i mineralnym stosuje się niekiedy powłoki antyrefleksyjne, które przepuszczając większą ilość światła znacznie poprawiają przejrzystość szkiełka.

*  Dekiel- cześć obudowy zegarka, znajdująca się na spodzie. Dekiel umożliwia otwarcie zegarka, dzięki czemu możemy wymienić baterię lub naprawić zegarek. Dekle bywają wciskane, przykręcane na śrubki lub zakręcane. Te ostatnie charakteryzują się wysokim stopniem wodoszczelności. Zdarzają się także dekle nieotwierane, stanowiące jednolitą całość z kopertą. Jest to tzw. "monoblock". Dostęp do mechanizmu jest wówczas możliwy poprzez demontaż szkiełka i tarczy. Na deklu zegarka producent najczęściej umieszcza istotne informacje - logo marki, stopień wodoszczelności itp.



2) Mechanizmy zegarków i ich elementy 

* Mechanizm kwarcowy- zegarki zasilane baterią i zliczające upływ czasu w oparciu o drgania kryształu kwarcu. Obecnie najczęściej stosowany mechanizm. Mechanizm kwarcowy gwarantuje najwyższą dokładność chodu zegarka, czyli najbardziej precyzyjne odmierza czas. Energia pochodzi z baterii lub kondensatora. Kondensator nie wymaga regularnej wymiany, jak bateria. Występuje w dwóch typach mechanizmu kwarcowego. W przypadku pierwszego z nich kondensator (względnie akumulator) gromadzi energię pochodząca z ogniw solarnych, umieszczonych pod tarczą zegarka. Jest to typ Solarny oraz Eco-Drive.

* Mechanizm mechaniczny- potocznie "zegarek nakręcany". Istotą jego działania jest sprężyna napędowa, która naciąga mechanizm i oddaje energię - w tym przypadku kinetyczną - do regulatora. Ten z kolei pozwala na pracę mechanizmu, dzięki któremu zegarek "chodzi" od 24 do 48 godzin. Po tym czasie trzeba go ponownie nakręcić za pomocą koronki. 

* Mechanizm automatyczny- działa na podobnej zasadzie, co mechanizm manualny. Zegarek wyposażony w mechanizm automatyczny jest dodatkowo zaopatrzony w tzw. "rotor", będący w rzeczywistości wahadłem napędzanym poprzez ruch ręki. Rotor naciąga sprężynę, a ta z kolei wprawia w ruch mechanizm. Krótko mówiąc zegarek działa na ruch, ale naciągnięta w ten sposób sprężyna pozwala na działanie mechanizmu przez co najmniej 40 godzin, kiedy zegarek pozostaje w bezruchu. W wielu modelach stosuje się także koronkę, za pomocą której można "nakręcić" zegarek.

* Balans- regulator chodu zegarka mechanicznego oraz automatycznego. Balans to kółko wykonujące krótkie ruchy w obu kierunkach pod wpływem działania sprężyny.

* Wychwyt- element mechanizmu zegarka odpowiedzialny za pracę i dokładność jego chodu.

* Werk- określenie mechanizmu w zegarkach mechanicznych. 

* Wahnik- jest częścią zespołu naciągu automatycznego zegarka. Służy do generowania momentu obrotowego, niezbędnego do naciągania sprężyny napędowej. Wahnik ma zazwyczaj kształt półksiężyca lub półkola.

* Valjoux- nazwa mechanizmu z funkcją chronografu. Mechanizm ten produkowany jest obecnie przez firmę ETA. Jest to jeden z najpopularniejszych, najdokładniejszych i najmniej awaryjnych chronografów szwajcarskich.

* Sprężyna włosowa- element regulatora balansowego (balans; regulator ruchu). Sprężynka w kształcie spirali, powodująca ruch obrotowo-zwrotny balansu. 



* Rezerwa chodu- jest to ilość czasu jaka pozostała nam do zatrzymania się zegarka mechanicznego, automatycznego. Na cyferblacie rezerwa chodu przedstawiona jest zazwyczaj w formie skali lub podziałki, zaopatrzonej w małą wskazówkę.

* Kaliber mechanizmu- jest to cyfra, definiująca mechanizm pod kątem układu i innych jego części. Dzięki kalibrowi mechanizmu, zegarmistrz jest w stanie odróżnić jeden mechanizm od drugiego.

* Kamienie- syntetyczne rubiny. Minimalizują tarcie w łożyskach mechanizmu. Im więcej kamieni posiada mechanizm, tym większa jego niezawodność i żywotność. 

* ETA- nazwa producenta szwajcarskich mechanizmów. ETA należy do Swatch Group, największego na świecie koncernu produkującego zegarki szwajcarskie. Mechanizmy ETA stosowane są w większości zegarków szwajcarskich.

* Eco-Drive- system zasilania zegarka opatentowany przez firmę Citizen. Cyferblat pochłania każde źródło światła, po czym przetwarza je w energię gromadzoną w specjalnym akumulatorze. Zegarki z systemem Eco-Drive występują wyłącznie w zegarkach kwarcowych i nie wymagają wymiany baterii.



* COSC- Instytutu Testów Chronometrycznych (Contrôle Officiel Suisse des Chronometres – www.cosc.ch). Instytut ten testuje zegarki pod kątem dokładności chodu. 

* Chronometr- to bardzo precyzyjny zegarek mechaniczny, automatyczny. Zegarki z klasą chronometru mają potwierdzoną dokładność chodu poprzez specjalny certyfikat wydawany przez szwajcarski COSC. 

Mamy nadzieję, że nasz artykuł chociaż trochę pomógł Państwu poznać nazewnictwo występujące w zegarmistrzostwie. Zapraszamy serdecznie także do naszego artykułu „Praktyczny poradnik przed zakupem pierwszego zegarka”.  

Jeżeli mają Państwo dodatkowe pytania zapraszamy do kontaktu z nami. 

Zostaw komentarz

Utwórz konto

Posiadasz już konto?
Zaloguj się lub zresetuj hasło


Problemy z logowaniem? Zadzwoń do nas: 734 470 476
OD WRZEŚNIA 2021 ROKU NASZ SKLEP ZMIENIŁ OPROGRAMOWANIE SKLEPU. STARE HASŁA DO KONTA KLIENTA SĄ NIEAKTUALNE - PROSIMY O SKORZYSTANIE Z FORMULARZA ODZYSKIWANIA HASŁA.