TISSOT- DZIEJE MARKI

Szwajcarskie zegarmistrzostwo po dziś dzień jest uważane za prestiżowe i luksusowe. Tak jest właśnie w przypadku marki Tissot- szwajcarską firmą zbudowaną na tradycjach i rodzinnych wartościach. Umiarkowane ceny łączone ze strategią odważnych projektów oraz z perfekcyjną precyzją tworzą atrakcyjną ofertę dla potencjonalnego kupca.
Początki marki sięgają 1853 roku, kiedy to Charles-Félicien Tissot, rzemieślnik specjalizujący się w zdobieniu kopert zegarków kieszonkowych wraz z synem Charles-Émile Tissot otworzyli warsztat specjalizujący się w kompletowaniu zegarków. Firma została założona w szwajcarskim Le Locle, niewielkim mieście położonym kilkadziesiąt kilometrów od granicy francuskiej.
Syn Charles-Félicien Tissot od najmłodszych lat interesował się zegarmistrzostwem, przyglądał się pracy ojca w jego warsztacie a w wieku 12lat rozpoczął praktyki u lokalnych rzemieślników, które miały przygotować go do zawodu.
W 1848 roku młody Charles-Émile Tissot pragnąc się rozwijać w zawodzie i zdobywać więcej doświadczenia zdecydował się na wyjazd do Stanów Zjednoczonych do swojego stryja Humberta Droz’a, który prowadził w Nowym Jorku renomowany zakład zegarmistrzowski. W tym czasie zdobył masę wiedzy i umiejętności a po powrocie podjął decyzję o otwarciu własnej firmy i połączeniu sił ze swoim ojcem. 
W pierwszej siedzibie marki Tissot został utworzony warsztat tzw. comptoir d’établissage, który specjalizował się w montażu i sprzedaży zegarków kieszonkowych z komponentów uzyskanych od okolicznych rzemieślników. Oprócz tego firma wytwarzała części zamienne oraz narzędzia zegarmistrzowskie.
W 1853 roku, chwile po otwarciu CHs Tissot młody zegarmistrz wyjechał do Rosji rządzącej przez Mikołaja II, gdzie zaczął nawiązywać kontakty handlowe. W rodzinnym zakładzie Tissot zaczęły powstawać bogato zdobione zegarki dla arystokracji rosyjskiej oraz oficerów pułków cesarskich. Zegarek szwajcarskiej marki Tissot nosił sam car Mikołaj II. Produkty trafiały również w ręce mniej zamożnych i znanych ludzi.
W 1883 roku prowadzenie firmy przejął syn Charles-Emile, Charles, który podtrzymywał dzieło dziadka i ojca m.in. handlem obwoźnym, który kontynuował do XX wieku.
W 1904 roku młody Charles Tissot przeprowadza się do Moskwy i zostaje tam 20 lat, otwierając pierwszy firmowy sklep zajmujący się dystrybucją swoich wyrobów. Klientami marki stali się w ten sposób biedniejsi mieszczanie z klasy średniej, a o marce w Imperium Cara Mikołaja II zrobiło się bardzo głośno. Taki stan rzeczy utrzymał się do wybuchu rewolucji październikowej w 1917 roku. 
Zegarki marki Tissot zaczęły zdobywać prestiżowe nagrody i wyróżnienia na wystawach przemysłowych. Pierwsze poważne wyróżnienie miało miejsce w 1884 roku gdy Tissot zdobył nagrodę w klasie chronometrów Kategorii B. W 1888 roku firma otrzymała dyplom Honorowy w Zurychu, w 1888 r., Grand Prix i Złoty Medal w Antwerpii w 1890 r. a Grand Prix w Paryżu w 1900 r. i I nagrodę za Chronometry i Chronometry Morskie w Konkursie Obserwatorium Neuchâtel.
W 1907 roku popularność i duża liczba zamówień skłoniła właścicieli do rozbudowy zakładu. W tym samym roku marka przeniosła się od zakładu przy ulicy Chemin des Tourelles. Dzięki, temu stało się tam możliwe kompleksowo wykonywać wszystkie elementy do produkowanych czasomierzy. Fabryka ta działa po dziś dzień. 
W 1911 roku firma podjęła decyzję o poszerzeniu swojego portfolio o damskie zegarki naręczne. Ten zabieg pozwolił na zdobycie jeszcze większej rzeszy fanów i klientów.
W 1916 roku na rynek zostaje wypuszczony jeden z kultowych i najbardziej rozpoznawalnych zegarków na świecie legendarny model Tissot „Banana” Ze względu na jego budowę (długa, prostokątna lekko zakrzywiona koperta) do dziś zadajemy sobie pytanie jak w 1916 roku było możliwe skonstruowanie takiego modelu. Współcześnie Tissot powrócił do tego pomysłu i stworzyli całą kolekcję Tissot Heritage Banana nawiązującą do legendarnego zegarka. _1.png)
Również w 1916 roku w firmie rozpoczął się proces przemian. Produkcja stała się bardziej wyspecjalizowana, zwiększono wykwalifikowany personel i zakupiono nowoczesne maszyny. W następstwie tych działań powstał pierwszy kaliber Tissot.
Zamknięcie się rynku wschodniego było dotkliwym ciosem dla każdego producenta, którego biznes był oparty na kontaktach z Carską Rosją. Jedną z takich marek oprócz Tissota była marka Omega. W 1925 roku nowym agentem marki Omega został Paul Tissot. To przesunięcie niezwykle zbliżyło obie firmy, które w momencie wielkiego kryzysu gospodarczego postanowiły połączyć siły. 5 lat później powstała spółka holdingowa la Société Suisse pour l’Industrie Horlogère (Szwajcarskie Towarzystwo Przemysłu Zegarmistrzowskiego, SSIH, 1930). Połączenie te stało się początkiem wielkich zmian, które doprowadziły do postania Swatch Group.
Rok 1930 zapisał się w historii marki nie tylko ze względu na wcześniej wspomniane wydarzenia ale również dlatego, ze marka wypuściła na rynek pierwszy zegarek naręczny z wychwytem antymagnetycznym - Tissot Antimagnétique. W ten sposób Tissot na pewien czas zdominował rynek zegarków automatycznych. _1.png)
Wraz z nadejściem dużej popularności i rozpoznawalności w świecie zegarmistrzowskim, postanowione zostało, że jednym z głównych celów marki zostaje tworzenie wysokiej jakości zegarków, z wykorzystaniem najlepszych materiałów czy mechanizmów w bardzo przystępnej i atrakcyjnej cenie dla każdego. Motto marki ‘wartość złota w cenie srebra” stało się ważnym elementem DNA marki.
Z okazji 100-lecia powstania marki na rynku pojawia się pierwszy seryjnie produkowany zegarek z tarczą wskazującą czas w formacie 24-godzinnym- . W tamtych czasach taki czasomierz był uważany za niewyobrażalną innowację.
Jedną z ciekawostek, która była pstryczkiem w nos dla krajów należących do ZSRR było nie umieszczanie na tarczy nazw miast z bloku socjalistycznego. .png)
Kolejnym przełomem dla marki był rok 1958, kiedy to dział technologiczny sfinalizował pracę nad mechanizmem bazowym 871 z centralnym sekundnikiem i datownikiem. Mechanizm ten po dziś dzień stanowi bazę wszystkich projektów.
W latach 60. XX wieku marka silnie łączy się ze światem sportów motoryzacyjnych. Efektem tych zainteresowań jest model PR 516. Model ten nawiązuje do kierownicy pojazdu wyścigowego. Wyróżniał się charakterystyczna bransoletą z dużymi ogniwami zintegrowaną z kopertą w kształcie beczki. Całość nadawała czasomierzowi nowoczesnego charakteru. Zegarek szybko stał się ikoną wśród sportowców i fanów motoryzacji. 
Od roku 1974 marka oficjalnie sponsoruje zespoły biorące udział w rajdzie Le Mans, a także w Formule 1. Silny związek ze światem motoryzacyjnym ma głębokie odzwierciedlenie w czasomierzach Tissot.
Jedną z najbardziej zaskakujących nowinek, które w tamtych czasach przestawił dla swoich klientów Tissot był czasomierz „Idea 2001”, zegarek nawiązujący do odległych czasów przyszłości. Był to pierwszy na świecie zegarek analogowy w całości wykonany z tworzywa sztucznego. Dziś ten model jest niezwykle pożądanym czasomierzem przez kolekcjonerów. 
Pierwszy poważniejszy kryzys marki nastąpił pod koniec lat 70. XX wieku, kiedy to na rynek zaczęły napływać tańsze i precyzyjniejsze zegarki z mechanizmem kwarcowym. W ten sposób w roku 1976 zostaje podjęta decyzja o wypuszczeniu na rynek pierwszej kolekcji zegarków kwarcowych. Niestety ten zabieg nie wpłynął znacząco na sytuację finansową i gospodarczą Tissota. Skutkiem tych problemów stało się zaprzestanie produkcji własnych mechanizmów oraz zamknięcie swoich dwóch fili. Sposobem na wyjście z tej trudnej sytuacji okazała się fuzja SSIH i ASUAG. 7 lat po kryzysie w 1983 roku zostaje utworzona SMH (Swiss Microelectronics and Horology Company), która od 1985 roku kierowana jest przez Nicolasa Hayeka. W taki sposób powstaje Tissot PearlWatch, RockWatch oraz WoodWatch. Po latach grupa zmienia nazwę na Swatch Group, której nie musimy dziś nikomu przedstawiać. .png)
Lata 90 są dla Tissota bardzo atrakcyjne, stale zwiększa się sprzedaż produktów. Za sprawą reklam i szeroko zakrojonej promocji, marka z roku na rok procentuje coraz wyższą sprzedaż.
Przełomem dla marki staje się zaprojektowanie w 1990 roku Tissot Touch- pierwszego zegarka analowego z funkcją dotykową. W 2011 roku zostaje otworzony w pełni zautomatyzowany magazyn w Le Locle. Rozmiary magazynu pozwalają na wypuszczenie około 5-6 mln zegarków rocznie. 2 lata później w swoją 160 rocznicę powstania marka prezentuje mechanizm Powermatic 80, cechujący się najdłuższą rezerwą chodu.
Tissot jako jedyna z niewielu marek szwajcarskich i nie tylko pozostała przy produkcji zegarków kieszonkowych, którymi zajmuję się od samych początków istnienia.
Tissot obecnie jest postrzegany jaka marka prezentująca czasomierze ze średniej półki cenowej, w ten sposób zrzeszając sobie duże grono fanów. Zegarki marki są obecnie oferowane w 160 krajach. Najwierniejszych fanów Tissota z pewnością zainteresuje fakt, że w w miejscowości Le Locle w Szwajcarii znajduje się muzeum marki. Miejsce jest warte odwiedzenia, zagłębienia się w historii marki, zapoznanie się z bardziej szczegółowym etapem jej rozwoju a przede wszystkim podziwiania eksponatów, które na stałe zapisały się w historii zegarmistrzostwa. 
* Kolekcje zegarków Tissot
1) T- Lady: kolekcja zegarków damskich o zróżnicowanej stylistyce
2) T-Classic: zegarki klasyczne
3) T-Pocket: zegarki kieszonkowe w stylu nowoczesnym i retro
4) Heritage: zegarki w stylu retro nawiązujące do kultowych modeli marki
5) T-Gold: zegarki z kopertami lub elementami z 18-karatowego złota
6) T-Sport: zegarki sportowe i nurkowe
7) T-Touch: zegarki z dotykowym ekranem
Aby dowiedzieć się więcej o poszczególnych modelach marki Tissot kliknij TUTAJ.